Si svolgerà nella città di Larino, l’8 e il 9 ottobre prossimi, il meeting europeo del progetto Tesla.

Il progetto, finanziato dall’Unione europea nell’ambito del programma di cooperazione a bandi diretti “Europa per i cittadini” e di cui la Regione Molise è partner, ha come obiettivo lo scambio di buone pratiche sulla multilevel governance, in particolar modo con i paesi dei Balcani.

All’evento prenderanno parte, oltre alle rappresentanze locali, esperti e professionisti di Italia, Spagna, Portogallo, Repubblica di Macedonia, Cipro, Romania ed Estonia.

Particolare attenzione sarà data alle esperienze maturate in altri progetti di cooperazione e soprattutto all’expertise della Regione Molise nell’area dei Balcani.

Verranno analizzati casi studio riguardanti sviluppo di turismo e cultura, esperienze di dialogo sociale nella cooperazione internazionale, piani di promozione di impiego a livello locale ed esempi di governance multilivel.

I lavori si svolgeranno presso la Fiera di Larino. Di seguito l’Agenda dettagliata:

Project Title:Towards European Policies & Best Practices

for Supporting Local Governance Multilevel Application

Project Acronym: TESLA

Date: 08.10.2015 – 09.10.2015

Meeting location:

Address: Larino Fair:  http://www.larinofiere.com/

Larino, Strada Statale 87 Sannitica – 86035, Larino, Italy

Mobile: +393661963577

Host organization:

Regione Molise,

Thursday 08th October 2015

09:30    Meeting point: October Fair, Larino, Italy

09:15     Pick up of the participants from the Hotel

09:30 – 10:00      Welcome by the hosts

Welcome of Regione Molise, European Territorial Cooperation Head Office Mr Mario Ialenti

Welcome of Mayor of Municipality of Larino Mr Vincenzo Notarangelo

10:00 – 11:00       Case studies and best practices of international  and multilevel governance cooperation, especially with Balkan regions

Andres Dochao –  Project Manager TESLA, Municipality La Palma del Condado

Example of cooperation with Balkans made by Italian municipalities with Croatian ethnic and linguistic minorities.

11:00 – 11:15     Coffee Break

11:15 – 13:00       Case studies and best practices of international cooperation especially with Balkan regions

Example of cooperation with Balkans made by Italian municipalities with Albanian ethnic and linguistic minorities.

Stefano Mancinelli –Union of municipalities of Basso Biferno: case study of the MEDPATHS project.

13:00 – 14:30     Lunch Break

ROUND TABLE

Topic: Multilevel Governance in the Balkan area

14:30 – 15:00    Registration of the participant

15:00 – 16:00    Welcome the major of Larino municipality, Mr Vincenzo Notarangelo

Welcome and introductive relation, Mr Paolo di Laura Frattura – president of Molise Region

16:00 – 17:30     Round table

Mr Francesco Cocco -  General Secretary Adriatic Ionian Euroregion

Mr Andres Dochao -  Project Manager TESLA, Municiaplity La palma del Condado

Ludovico Gherardi – Managing Authority Adrion Programme

On. Giovanni Di Stasi – European Governance expert: The importance of multilevel governance in the framework of international cooperation.

Debates among participants regarding Multilevel Governance in the Balkan area

17:30 – 19:30        Visit to October Fair and Larino Municipality

Friday 09th October 2015

09:30    Meeting point: October Fair, Larino, Italy

09:15      Pick up of the participants from the Hotel.

09:30 -11:30       Debates on participative approach, multilevel governance models, rules and application in special contexts (geographical, social and economic)

Introduction on the topic by project leader, Mr Andreas Dochao

Speech made by an Expert on multilevel governance from University “Guglielmo Marconi” of Rome

Session moderated by TBC